Konkurs na Plakat Tygodnia Bibliotek 2021

W dniu 3 marca 2021 roku odbyło się posiedzenie Jury Konkursu na plakat promujący XVIII edycję ogólnopolskiego programu „Tydzień Bibliotek”, odbywającego się w dniach 8-15 maja 2021 r. pod hasłem „Znajdziesz mnie w bibliotece”. Jury przewodniczył Andrzej Tomaszewski, znawca architektury książki, grafik, typograf.

Na konkurs wpłynęło 205 projektów, z czego 175 było poprawnych pod względem formalnym.

Decyzją Jury zwycięzcą konkursu został plakat Katarzyny Stanny.

Uzasadnienie:

Obraz smartfona, będącego absolutnie niezbędnym narzędziem społecznej komunikacji młodych osób, skierowany jest do konkretnego odbiorcy treści plakatu. Tzw. tapeta ekranu to znany wizerunek Gutenberga, który świadczy o przywiązaniu właściciela smartfona do świata druku i papieru. Nawet wówczas, gdy odbiorca nie rozpoznaje na portrecie Ojca Drukarstwa, widzi realistycznie przedstawioną historyczną postać. Obraz ten jest dla nadawcy komunikatu (informacji na afiszu) symbolem jego miejsca w Gutenberg-Galaxis. Dzięki temu przekaz o spotkaniu w bibliotece jest wiarygodny. Plakat wyraźnie łączy dwa podstawowe środki przekazu: elektroniczny i tradycyjny analogowy.


Przyznano także wyróżnienia:

Beata Rolak– wyróżnienie


Uzasadnienie:

Mocny i sugestywny przekaz wizualny uzyskany jest tutaj geometryczną grafiką  i czystymi kolorami. Walor prostoty form graficznych to atut afisza sprzyjający percepcji w sytuacjach chaosu różnorodnych bodźców informacyjno-obrazowych często występujących jednocześnie na poziomie wzroku. Afisz dobrze nadaje się do eksponowania w dużym formacie, np. na przystankach autobusowych i innych otwartych przestrzeniach.


Eliza Banaś – wyróżnienie

Uzasadnienie:

Nastrojowo pogodny, wręcz wesoły plakat. Przedstawia uśmiechnięte (przy dużym zaciekawieniu), dowcipnie ujęte postaci czytelników wśród książek. Pewien schematyzm i monotonię półek bibliotecznych przełamuje ukośna linia śmiało wprowadzona przez graficzkę na przekór prostokątności regałów z książkami. Tło ilustracji o żywym kolorze ściąga wzrok patrzącego, a jednocześnie jednolitość barwy sprzyja rozpoznawalności rysunków książek i ich czytelników.


Adrian Jastrzębski – wyróżnienie dla plakatu skierowanego do dzieci

Uzasadnienie:

Autor proponuje starszym dzieciom zabawę-ćwiczenie słowne nadając hasłu Tygodnia Bibliotek postać gry słów. Nawiązuje więc do licznej już grupy współczesnych książek wymagających od czytelnika własnej aktywności – intelektualnej interakcji. Lalkowa postać w roślinnej scenerii narysowana jest w „chmurze” unoszącej się z kubka i przywodzi na myśl występujący w bajkach motyw ukazywania się zjawy lub tajemniczego obrazu. Utrzymany w jednolitym tonie koloryt afisza nie rozprasza myślowej refleksji patrzącej osoby.

Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Serwis SBPSerwis SBP
Projekt SBPProjekt SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP
Partner wspierający SBPPartner wspierający SBP